Vojka Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Priprema automobila za zimske uslove

Go down

Priprema automobila za zimske uslove Empty Priprema automobila za zimske uslove

Post  Mitrucin mali Wed Dec 19, 2007 1:30 pm

PRIPREMA ZA ZIMSKE USLOVE

U kakvom su stanju je motor, gume, brisači, sistem za grejanje i ostale komponente vašeg automobila? Proverite ih što pre, zima i sneg su "pred vratima".

Vremenski uslovi su svakog dana sve bliži onima koji vladaju tokom zime. Ovom prilikom bismo želeli da vam damo par saveta kako da zimu dočekate spremni, jer kako to obično biva, zima nas svaki put iznenadi.

MOTOR

Vlasnici starijih vozila treba pre zime da provere da li je motor adekvatno podešen. Najvažnije je da se provere parametri sistema za paljenje. Naravno, to važi za benzinske motore. Ukoliko neki parametar sistema za paljenje nije adekvatno podešen, otežano je paljenje, pa se dodatno opterećuje akumulator pri startovanju. Obavezno treba očistiti svećice i podesiti zazor između elektroda. Treba proveriti zazor platinskih dugmadi i ugao pretpaljenja. Takođe treba proveriti u kakvom su stanju kablovi. Ako je izolacaija na kablovima dotrajala ili oštećena obavezno zamenite kablove. Poželjno je očistiti i po potrebi stegnuti kontatkte kablova.
Pored sistema za paljenje, potrebno je proveriti da li je karburator ispravno podešen. Ovo se posebno odnosi na tzv. 'ler gas' tj. broj obrtaja na praznom hodu. Da bi se olakšalo startovanje i zagrevanje motora, zimi se podešava nešto veći broj obrtaja na praznom hodu.
Zimi se često javlja problem sa kaišem za pogon alternatora. Obavezno proverite u kakvom je stanju ovaj kaiš i da li je odgovarajuće zategnut. Tako ćete izbeći neprijatno škripanje ili čak pucanje kaiša što povlači čitav niz drugih problema.

Akumulator
I zimi i leti redovno treba proveravati nivo elektrolita u akumulatoru. Potrebno je samo skinuti poklopce ćelija i pogledati da li su ploče akumulatora potopuno potopljene u elektrolit. U slučaju potrebe, dospite destilovanu vodu u akumulator.
Obavezno proverite da li su polovi akumulatora i kleme čisti i da li su kleme dobro zategnute. Polovi akumulatora se čiste tek pošto se skinu kleme. Prvo se skida klema sa negativnog, a zatim sa pozitivnog pola. Za čišćenje polova akumulatora i klema koristite žičanu četku i brusni papir. Ukoliko je potrebno, prethodno operite polove toplom vodom ili rastvorom sode bikarbone. Kleme se vraćaju na akumulator obrnutim redom. Prvo pozitvna, a zatim negativna klema. Kleme treba dobro stegnuti. Pazite, ne treba preterivati sa stezanjem klema, kako se ne bi oštetili polovi akumulatora. Poželjno je još namazati polove i kleme tovatnom mašću, vazelinom ili specijalnom mašću za električne kontakte.

Sistem za hlađenje
Pre početka zime treba proveriti da li se u sistemu za hlađenje nalazi odgovarajuća mešavina antifriza i vode. Ako se u sistemu za hlađenje nalazi voda ili neodgovarajuća mešavina postoji veliki rizik, da pri temperaturama nižim od 0 oC, dođe do zamrzavanja tečnosti u motoru, što može dovesti do pucanja bloka i drugih oštecenja motora. Kada kupujete antifriz obratite pažnju na natpis na etiketi. Ukoliko na etiketi piše 40%, znači da je u pitanju četrdesetoprocentni rastvor antifriza i vode. Takva mešavina pruža zaštitu od zamrzavanja do -23 oC. Ukoliko na etiketi piše 100%, znači da je u pitanju čist antifriz. Takav antifriz pomešan sa destilovanom vodom u razmeri 1:1 pruža zaštitu od zamrzavanja do -35 oC. Vozači koji povremeno dolivaju rashladnu tečnost zbog curenja sistema za hladenje, treba obavezno da provere kakva je rashladna tečnost koja se trenutno nalazi u motoru. Naravno, ako je moguće, poželjno je otkloniti i curenje iz rashladnog sistema. Ukoliko ste prinuđeni da dolivate rashladno sredstvo tokom zime, neka to bude bar 40% antifriz.

Sistem za podmazivanje

Za normalan rad motora u zimskim uslovima, potrebno je da se u motor sipa multigradno ulje. Ovakvo ulje zadržava odgovrajuću viskoznost, odnosno tečljivost u širokom opsegu radnih temperatura. Našim klimatskim uslovima i prosečnoj starosti naših automobila najbolje odgovara ulje oznake SAE 15W-40. Međutim, ukoliko planirate da boravite u vrlo hladnim oblastima, onda je bolje zimi koristiti ulja oznaka SAE 10W-40 ili SAE 10W-30. Poželjno je pre zime sipati novo ulje u motor i zameniti filter za ulje. Prljavo ulje u motoru, kao i zaprljan filter za ulje dodatno otežavaju proticanje ulja, što utiče da startovanje motora pri niskim temperaturama bude otežano.


ZIMSKE GUME

Prvo i osnovno, a samim time i najvažnije, obratite pažnju na gume. Vozili ste već dugi niz kilometara na gumama koje trenutno imate na autu. Bilo bi dobro da proverite u kakvom su stanju, jer sa izlizanim gumama čak ni uz vašu vrhunsku vožnju na snegu nećete moći da kontrolišete vozilo, pogotovu ako su gume izlizane na pogonskim točkovima. Ukoliko ste u mogućnosti, najbolje rešenje je da posedujete dva kompleta točkova. Jedan komplet naravno opremljen letnjim gumama, a drugi sa zimskim. U tom slučaju pre zime vas očekuje samo zamena točkova. Ako niste u mogućnosti za takvu varijantu, savetujemo da letnje gume zamenite zimskima. Ako ni ta opcija nije moguća, postoje lanci.

No svejedno, sa lancima možete samo po snegu, a ako su vam gume potrošene već po na klizavom putu ćete se naći u nevoljama. Dakle, naš savet bi bio, ako ikako možete, nabavite zimske gume, ili barem budite sigurni da su gume koje imate na vozilu dovoljno dobre da mogu da održavaju željeni smer kretanja po svim uslovima.

Promena guma
Ako ste poslušali savet iz prvog odlomka i odlučili ste se za promenu guma, učinite to što pre. Svima nam se događa da vreme nakon leta jednostavno tako brzo proleti da se i ne snađemo, a jedno jutro putevi su već pokriveni snegom. Sada je pravo vreme za promenu guma. Sneg još nije pao, magla je skoro svakodnevno prisutna, kiša takođe. Nemojte računati na zimsku službu, jer kao što je već svima poznato i oni se uvek iznenade. Starim, potrošenim gumama nije više mesto na vašem vozilu.

SISTEM ZA GREJANJE

Zamagljena stakla
Osim guma zimski uslovi obično stvaraju probleme i sa zamagljivanjem staklenih površina automobila. Vlasnici vozila sa klima uređajem su se tu donekle spasili, jer se njihovi prozori odmagle u vrlo kratkom vremenu. Ako ipak niste te sreće da je vaše vozilo opremljeno klima uređajem, svakako pre kretanja odmaglite prozore. Često se vide vozila koja imaju obrisan samo mali prostor vetrobranskog stakla, odmah ispred vozača. Takav vozač verojatno misli da je rešio problem i da vidi sasvim dovoljno. Ustvari nije tako. Vidljivost iz automobila svakako nije dovoljna kroz malu "rupu" ispred vas. Da biste mogli da se normalno uključite u saobraćaj morate da vidite i iza i sa strane vašeg vozila. Iako vam se jako žuri, pričekajte da se vozilo odmagli kako treba.

Za zadnje staklo postoje grejači, za prednje jedinstven simbol na nekom od prekidača. Pojačajte ventilator na njegovu najvišu brzinu i malo sačekajte. Uključite pritom i grejanje u vozilu, ono će svakako pomoći. Ako je u vozilu velika vlaga (pokisli ste i ušli u vozilo) moguće je da će taj proces odmagljivanja trajati duže, čak nećete u potpunosti ni uspeti. Bilo bi dobro da u vozilu imate tzv. jelensku kožu ili sličnu "krpicu" kojom staklo možete da obrišete a posle osušite sa suvom krpom.


STAKLENE POVRŠINE

Da bi uređaj za pranje vetrobranskog stakla mogao da funkcioniše i zimi, potrebno je u rezervoar za tečnost za pranje sipati posebnu tečnost koja se može kupiti na svakoj pumpi, ili dodati alkohol ili antifriz u vodu za pranje stakla. Ukoliko u rezervoaru ostane čista voda, može da se desi da sistem za pranje ne može da funkcioniše ili da bude oštećen usled zaleđivanja vode. Metlice brisača isto valja pregledati. Nakon prženja na suncu proteklih meseci verovatno su oslabile i ne brišu staklo onako kako bi trebale. Ako primetite da je to slučaj, zamenite ih novim.

Pred zimu je vrlo korisno isprskati spoljne električne kontakte odvijač sprejom ili sprejom WD40. Takođe, korisno je ovim sprejom poprskati krajeve sajle za gas i sajle kvačila, kao i mehanizam ručne kočnice. Ovo se naročito odnosi na starija vozila. Ne treba zaboraviti da i brave na kolima mogu da prave probleme pri hladnom vremenu, jer se u njima zadržava voda koja se zaledi, pa brava ne može da se okreće. Zato i njih blagovremeno poprskajte odvijač sprejom ili tzv. antiled sprejom.

Ukratko, mislite na vreme, osigurajte sigurne uslove vožnje pre nego krenete bilo kuda. Ne vozite sa istrošenim gumama, jer takva vožnja može zaista da bude opasna za vas i za ostale učesnike u saobraćaju. Nadamo se da ćete poslušati naše savete i naravno, želimo vam prijatnu i sigurnu vožnju.
_________________

Mitrucin mali
Urednik i ugledni forumaš

ÁđîĽ ďîđóęŕ : 381
Age : 39
Lokacija : Voyka city
Registration date : 2007-05-15

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum